Coming Soon ™

Oznakowanie dróg lądowych na podstawie morskiej przygody
#1
Ponieważ nasi wolni wiochmani (Wioska Wolnych Wiochmanów - Jauza), mnożą się niczym króliki na zielonej łące, postanowiliśmy z Pohevaki'm że będziemy ich wysyłać gdzieś daleko.
W związku z tym wstąpiliśmy do Morskiej Kompanii Południowo Wschodniej (MKPW) i odbyliśmy romantyczną podróż "we dwóch w jednej łódce" aby odkryć nowe szlaki handlowe na dalekie południe (odkrycie nowych szlaków handlowych jest konieczne do tego aby dostać się do MKPW - albo łapówka, ponieważ nie chcieliśmy płacić łapówki trzeba było zmienić się w odkrywców).
Transport wiochmanów na dalekie trasy jest sensowny tylko przy użyciu dróg wodnych i częściowo kolejowych na krótkich dystansach już na lądzie.

Postanowiłem nieco ułatwić sobie nawigację na trudnych wodach serwera i częściowo wdrożyć system oznakowania toru wodnego który znam doskonale z tzw. życia spoza serwera (tak, tak.. istnieje życie a nawet inteligentne życie, poza tym serwerem… nie każdy może w to uwierzy, ale naprawdę istnieje!).
IALA - to jest międzynarodowy morski system oznakowania nawigacyjnego. Coś takiego żeby się nie zgubić i nie wpłynąć tam, gdzie by się bardzo nie chciało wpłynąć. Na serwerze w nowej wersji 1.12 morze jest bardzo bezpiecznym miejscem, już nam nie zagraża byle listek czy squid, o który moglibyśmy rozbić naszą łódko-skrzynkę. Dużo groźniej jest na lądzie. Ale system oznakowania może bardzo ułatwić podróżowanie łódką na dalekich trasach więc jest wart grzechu.
Chodzi o to że jedną stronę toru wodnego zaznaczamy bojami koloru np. zielonego a drugą czerwonego. I jeśli płyniemy na południe to mamy zielone, powiedzmy po lewej a czerwone po prawej. Nie potrzeba kompasu współrzędnych ani niczego  wystarczy tak się ustawić na torze wodnym żeby zielone były po lewej a czerwone po prawej.


[Obrazek: 2oqU28B.png]


To mi nasunęło pewien pomysł na przyszłość. A gdyby tak usprawnić w ten sposób system komunikacji na lądzie? Nowi gracze się gubią. Łażą bez sensu po serwerze aż umrą w męczarniach gibającego się ekranu. Gdyby drogi do centrum miały oznakowanie zrobione według systemu morskiego IALA? Coś po jednej stronie miałoby jakiś jednolity określony kolor a coś po drugiej stronie miałoby inny jednolity i określony kolor na mapie. Wspólny dla wszystkich.

Droga która nie ma kierunku:
[Obrazek: iYtAPHf.png]

droga która ma dołożona informacje o kierunku:
[Obrazek: lPvyLZD.png]


Działałoby to tak:
Niezależnie gdzie na mapie napotykalibyśmy drogę to jeśli szlibyśmy nią i po prawej mieli np. czerwone (niebieskie fioletowe wszystko jedno zależy od tego co się przyjnie za standard)  znaki to oznaczałoby że idziemy w stronę centrum. I na odwrót jeśli znaki byłyby po lewej. Ułatwiłoby to bardzo zdalną pomoc nowym graczom.
Nie mam jedzenia! - woła nowy gracz, albo "wody!!!", biegając po mapie wielokrotnie napotykają drogi ale nie wiedzą w która iśc stronę ani gdzie ta droga prowadzi.
Wtedy my im piszemy: Znajdź drogę i idź tak, żeby (czerwone czy jakie tam się ustali) znaki były po prawej stronie. Wtedy dojdziesz do centrum. tam są sklepy. W niektórych jest darmowe jedzenie lub picie. Albo pożyczamy im kilka $ na jedzenie i picie żeby mogli sobie coś kupić. To uczyłoby nowych graczy kilku podstawowych rzeczy:
1. po pierwsze serwer jest cywilizowany i sensowny i posiada jakieś zasady które (być może) warto poznać a nie tylko: cuboid, cuboid, cuboid, umieram z pragnienia.
2. serwer jest ekonomiczny - idź do centrum i kup (pożycz) picie oraz jedzenie
3. napędza to koniunkturę i ożywia gospodarkę
4. zawiązują się ciekawsze więzi niż w przypadku "gości" przyjmowanych na cuboidzie, którzy niszczą krajobraz dookoła i coraz mniej graczy ich chce. Goście też nie są zachwyceni przymusowym postawieniem ich w sytuacji gościa.
5. Pozwoliłoby to nadać inny sens albo priorytet nowemu graczowi. Nowy pojawia się na serwerze z myślą: zbuduj lepiankę z dirta, albo wykop dziurę i schowaj się przed zombie czy pająkami a potem jakoś to będzie, zbudujesz większą lepiankę z dirta, rozwalisz kilka drzew… coś pokopiesz… OK. tak można. Ale ponieważ serwer jest cywilizowany można też tak: "skorzystaj z istniejącej infrastruktury i dostań się w inne miejsce w którym zaopatrzysz się w podstawowe środki do przeżycia" czyli drogi zorganizowanej tak, żeby było czytelne dla każdego. Użyj tej drogi oraz włącz się w system ekonomiczny, pożycz pieniądze - niewielką sumę na start aby zaopatrzyć się w jedzenie i picie, czy co tam będzie potrzebne.

Moja propozycja jest taka:
[Obrazek: giphy.gif]




Spróbujmy znaleźć - wypracować, jeśli to możliwe i sensowne, wspólny system oznakowania (kolorystyki albo innego oznakowania drogi) taki aby nowy gracz albo mało zorientowany w geografii serwera mógł łatwo trafić w najbliższe sensowne miejsce wspólne dla całej mapy (niestety wypada mi że nie jest to nasza wioska tylko centrum mapy, tam jest średnio najbliżej z każdego zakątka mapy). Nie dodaje ankiety bo to jest raczej zaproszenie do luźnej dyskusji niż jakaś konkretna propozycja.


[Obrazek: giphy.gif]
Odpowiedz
#2
Moim zdaniem to dobry pomysł ja jeszcze chciałbym zaproponować specjalny pas ( w przypadku metra i kolejek ) dla wieśniaków

a poza tym wszystko super


Odpowiedz
#3
bardzo fajny pomysł, podoba mi się!


[Obrazek: fElmNP7.png]
Odpowiedz
#4
Przy mniejszych drogach stawianie co 2-3 bloki znacznika kierunkowego byłoby porównywalnie zbyt materiałochłonne, więc można byłoby stawiać słupki na tyle daleko, aby można byłoby je widzieć.
Przy bardziej płaskich drogach można by zrobić coś takiego:
[Obrazek: jMUmrRV.png]
A przy bardziej pagórkowatych drogach słupki byłyby odpowiednio wyższe (płot i/lub słupy kolorowe):
[Obrazek: m6FV0Vz.png]


[spoiler][img=0x338]http://i.imgur.com/eFvpaAN.png[/img]
[/spoiler]
Odpowiedz
#5
@raivaen może blok oświetlający i banery? :D

@Mototata pomysł bardzo dobry


Odpowiedz
#6
Kolorowe bloki są lepsze niż bannery, które będąc tile entity a nie blokiem, stają się niewidoczne po pewnym dystansie. Blok oświetlający można by było dodać poniżej kolorowych bloków.


[Obrazek: Hx9AzWJ.png]
Odpowiedz
#7
To nie muszą być jakieś fajerwerki. System musi być przede wszystkim TANI oraz CZYTELNY.
Mamy np. czarną drogę z białymi pasami pośrodku. Bardzo ładna pomijając problem skali i szerokości białych pasów. To przeniesienie drogi  dwujezdniowej z rzeczywistości. Białe pasy są po to aby oddzielać strumienie samochodów jadących w przeciwnych kierunkach. Na serwerze pełnią funkcje wyłącznie estetyczną (tak mi sie wydaje, nie wiem po co miały by być). Wyobraźcie sobie teraz że pasy są nie na środku tylko po jednej stronie. Coś jak chodnik albo ścieżka rowerowa. Ale nie po byle jakiej stronie tylko zawsze, konsekwentnie np. po prawej jeśli idziemy w kierunku centrum. I to wystarczy. Żeby dać komuś komunikat - idź tak drogą, żeby pasy/ściezka/chodnik/ cokolwiek tam sie nie ustali. było po prawej (lewej) stronie.
W estetyce drogi byłaby zakodowana dodatkowa funkcja - kierunek. Programistom powinno się to spodobać.


Odpowiedz
#8
Jak dla mnie super pomysł, sam czasami myle drogi na tak!


[Obrazek: Bez_nfazwy.png?width=1131&height=397]
Odpowiedz
#9
Jako posiadacz głównych autostrad uważam przedstawiony problem za zbyt wąski, aby modyfikacja czy nawet naruszanie obecnej estetyki dróg było uzasadnione. Dojście do centrum jest bardzo proste - wystarczy kierować się malejącymi współrzędnymi (F3, /ustaw pozycja) lub zaplanować trasę na mapie serwera.

Mam jednak pomysły na inne usprawnienia związane z transportem:
  • Opisane oznakowanie warto zastosować na wodzie. Z pewnością znajdzie się wiele ciekawych szlaków, a podróże łódką często mogą być zarówno szybsze jak i krótsze.
  • Dla dróg powinien zostać opracowany standard drogowskazów (przede wszystkim ich estetyczny wygląd zwłaszcza, że tekst na tabliczkach można kolorować i formatować) - pomoże to nie tylko nowicjuszom w dojściu do centrum, ale także graczom na wszystkich stopniach zaawansowania w odkrywaniu wartościowych obiektów w pobliżu drogi którą przechodzą.


Odpowiedz
#10
(17.09.2017, 18:18)Libter napisał(a): Jako posiadacz głównych autostrad uważam przedstawiony problem za zbyt wąski, aby modyfikacja czy nawet naruszanie obecnej estetyki dróg było uzasadnione. Dojście do centrum jest bardzo proste - wystarczy kierować się malejącymi współrzędnymi (F3, /ustaw pozycja) lub zaplanować trasę na mapie serwera.
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tymi stwierdzeniami. Z żadnym z nich. 
Moja propozycja ma na celu ułatwienie komunikacji graczom początkującym. Pamiętam raban jaki robiłeś z okazji braku nowych graczy i że musimy pomagać nowym. Po to zostało stworzone całe to przyjmowanie.
Wielokrotnie usiłowałem pomóc nowym w dotarciu do jakiegoś celu - zdalnie poprzez czat i wiem jakie wiążą się z tym problemy. Funkcja ustaw pozycja jest bardzo przydatna - używam jej cały czas, dużo lepsza niż F3 który zajmuje sporo ekranu ale dotarcie z informacją jak nowy gracz ma to włączyć albo jak używać graniczy z cudem. W przypadku nowych ustaw pozycja jest całkowicie nieprzydatna - po prostu nie umieją tego włączyć ani tego używać.
Są kłopoty również z F3 bo na laptopach klawisze funkcyjne włączaja się często przy użyciu dodatkowego klawisza (Fn). Mapa serwera... to juz czysta abstrakcja. Podkreślam cały czas chodzi o nowych graczy.
dojście do centrum nie jest proste na drogach, nie biegnących prosto w kierunku centrum, czasem trafiamy na drogę która biegnie w poprzek - i nie wiadomo w którą iść stronę żeby dotrzeć do centrum. Z tym problemem mierzył się chyba każdy. A kierowanie się współrzędnymi to są biegi przełajowe.

Mój pomysł, jak mniemam, bardzo upraszcza dotarcie do centrum.
Znajdź drogę która ma pasek z boku (chodnik, ścieżkę, znaczki, kostki, kwiatki, cokolwiek wymyślimy) i idź nią tak aby mieć je z prawej (lewej to też trzeba ustalić) strony. I tyle. Żadnego "ustaw współrzędne", uruchom konsole deweloperską czy włącz mapę serwera znajdź się na niej znajdź drogę, punkty charakterystyczne... nowy gracz już dawno umarł z pragnienia i odrodził się w nowym miejscu a po trzecim razie zrezygnował z gry.

Bardzo się cieszę że estetyka ma dla Ciebie znaczenie (dla mnie też ma) dlatego uważam że można spróbować znaleźć rozwiązanie które nie naruszałoby istniejącej estetyki (nie chce przebudowywać dróg).


Odpowiedz
#11
Do oznakowania autostrad wystarczyłyby kolorowe bloki na krawędzi, pomiędzy blokami oświetlenia. W tunelach oznaczenia mogłyby wyglądać jak oświetlenie w szablonie Libtera - dwa bloki na ścianie co kilka bloków.


[Obrazek: Hx9AzWJ.png]
Odpowiedz
#12
[Obrazek: 8rOpUfz.png]


Odpowiedz
#13
(17.09.2017, 18:50)Mototata napisał(a): Pozwolę sobie nie zgodzić się z tymi stwierdzeniami. Z żadnym z nich. 
Moja propozycja ma na celu ułatwienie komunikacji graczom początkującym. Pamiętam raban jaki robiłeś z okazji braku nowych graczy i że musimy pomagać nowym. Po to zostało stworzone całe to przyjmowanie.

Wielokrotnie usiłowałem pomóc nowym w dotarciu do jakiegoś celu - zdalnie poprzez czat i wiem jakie wiążą się z tym problemy. Funkcja ustaw pozycja jest bardzo przydatna - używam jej cały czas, dużo lepsza niż F3 który zajmuje sporo ekranu ale dotarcie z informacją jak nowy gracz ma to włączyć albo jak używać graniczy z cudem. W przypadku nowych ustaw pozycja jest całkowicie nieprzydatna - po prostu nie umieją tego włączyć ani tego używać.
Są kłopoty również z F3 bo na laptopach klawisze funkcyjne włączaja się często przy użyciu dodatkowego klawisza (Fn). Mapa serwera... to juz czysta abstrakcja. Podkreślam cały czas chodzi o nowych graczy.
dojście do centrum nie jest proste na drogach, nie biegnących prosto w kierunku centrum, czasem trafiamy na drogę która biegnie w poprzek - i nie wiadomo w którą iść stronę żeby dotrzeć do centrum. Z tym problemem mierzył się chyba każdy. A kierowanie się współrzędnymi to są biegi przełajowe.
A ja niestety nie mogę w żadnym stopniu zgodzić się z propozycją. Po prostu system ułatwiający półgodzinnym graczom dotarcie do tylko jednego celu nie jest tego warty, gdy można stworzyć lepsze alternatywy przydatne dla wszystkich jak drogowskazy.

Są pewne granice, na serwerze nie potrzeba graczy dla których uruchomienie komendy graniczy z cudem (chociaż nie sądzę, żeby był to autentyczny przypadek). Warto wspomnieć, że ułatwienie dotarcia do centrum nie pomoże w żadnym innym celu - tu przydatne będą drogowskazy, które zaproponowałem w poprzednim poście.

Większość nowych graczy pojawia się obecnie u Whiteheada skąd droga do centrum jest bardzo prosta. Poza tym fundamenty tego wątku są dosyć wątpliwe - zerowe współrzędne nie powinny być celem nowicjuszy. Wszelkie potrzebne do życia przedmioty mogą znajdować się w miejscu ich przyjmowania, zwłaszcza że budowa kolejnych placówek przyjmujących planowana jest na granicach mapy.


Odpowiedz
#14
Przy okazji pasjonującej dyskusji, podrzucę zagadkę, która się luźno ale jednak wiąże z tematem oznakowania drogi i zakodowania kierunku.

Zadała mi ja znajoma której syn starał o prace jako szef czegoś w czymś dużym. I pani z HR zadała mu taka zagadkę (przerobiłem ją tak aby pasowała do realiów serwera):
jest 10 stacków soczków. W każdym jest taka sama ilość soczków. Standardowo 1 soczek waży 1 tonę. Ale jeden stack ma wybrakowane soczki które ważą minimalnie mniej (powiedzmy 0,9 tony - sztuka).  Cały stack składa sie z wybrakowanych soczków. I mamy wagę której możemy użyć tylko 1 raz (jednorazowy pomiar). Możemy za to dowolnie brać soczki ze stacków. Jak za pomocą jednokrotnego pomiaru odkryć który stack zawiera wybrakowane (lżejsze) soczki?


(17.09.2017, 20:38)Libter napisał(a): Są pewne granice, na serwerze nie potrzeba graczy dla których uruchomienie komendy graniczy z cudem (chociaż nie sądzę, żeby był to autentyczny przypadek). Warto wspomnieć, że ułatwienie dotarcia do centrum nie pomoże w żadnym innym celu - tu przydatne będą drogowskazy, które zaproponowałem w poprzednim poście.

Większość nowych graczy pojawia się obecnie u Whiteheada skąd droga do centrum jest bardzo prosta. Poza tym fundamenty tego wątku są dosyć wątpliwe - zerowe współrzędne nie powinny być celem nowicjuszy. Wszelkie potrzebne do życia przedmioty mogą znajdować się w miejscu ich przyjmowania, zwłaszcza że budowa kolejnych placówek przyjmujących planowana jest na granicach mapy.

No cóż, drogi nie moje, mogę tylko przekonywać. Aby to miało sens, musieli by się zgodzić na to wszyscy.  I wdrożyć wspólnie. Co do celowości, być może uciekły Ci moje argumenty z pierwszego postu na temat wciągania nowych graczy w ekonomię. Otóż zdarzyło mi się kilkakrotnie pilotować nowego gracza do centrum - bo tam są sklepy podane na /warp i zdarzyło mi się pożyczyć tym całkiem nowym graczom (20 minuutowym) po kilka dolarów na zakup jedzenia picia czy czego tam potrzebowali. Wszyscy oddali pożyczkę. I wszyscy zdaje się grają. A nawet się kolegujemy na serwerze z czego jestem dumny. Pisze o o tym bo taka metoda wprowadzania nowych graczy okazała się skuteczna w praktyce (podpatrzyłem ją u Hekutoki, która co prawda pośpieszyła się przelewając 50$ graczowi który znikł po chwili z serwera ale kierunek uznałem za słuszny). Tyle tylko że musi zaistnieć właściwa kolejność: "najpierw znajdź sklep, potem pożyczę ci pieniądze na zakup rzeczy" i sa to oczywiście małe sumy. To jest całkiem fajne wprowadzenie w niesamowity świat Twojego serwera. Nowy gracz dostaje przedsmak ekonomii oraz realną pomoc, ale nie z przymusu tylko dobrowolnie - on o taką pomoc zabiega i ją otrzymuje. To jest fajniejsze niż zalewanie lawą, pojawianie się w zamkniętym pomieszczeniu bez możliwości wyjścia czy też niewolnicza praca.
Wiem, że jesteś zwolennikiem przyjmowania graczy do siebie. Ale jak sam przyznajesz większość ląduje u Whiteheada. Wczoraj biegłem przez pół mapy po dziewczynę właśnie od whiteheada - nie miała nic. Sam przez kilka dni miałem ustawione przyjmowanie nowych graczy i to naprawdę nie zdało egzaminu.  Łapali te rzeczy ze skrzynki biegli gdzieś niedaleko wykopywali jakąś dziurę w ziemi, ścinali byle jak drzewa. Oni myśleli że to jest oficjalny spawn i że jest strasznie kiepski. Potem znikają z serwera. Większość tak myśli. Trzeba długo tłumaczyć, że to gościna u innego gracza. Mają nawyki z innych serwerów. Wolę potrzymać ich trochę na dystans zanim zaproszę do siebie. Dziewczyna która eskortowałem od whiteheada, osiedliłą się obok. Ma już domek i cuboida, pożyczyłem jej muła. Zapytała gdzie może budować i wspólnie szukaliśmy miejsca. Takich sąsiadów lubię. Ale potrzebna była ta prodróż, żeby troche ochłonęła. Inny gracz pojawił się kiedy pływaliśmy z Pohevaki'm w poszukiwaniu szlaków handlowych, próbowaliśmy go jakoś pilotować albo radzić, parę razy dednął, w końcu pojawił się gdzieś obok przerwaliśmy wyprawę żeby mu pomóc, dać wodę i jedzenie. Ale znów dendął bo błądziliśmy. I skończył grę, następnego dnia znów się pojawił i udało mi się znaleźć go na drugim końcu mapy i przeprowadzić do znajomej z która się chyba umówił wcześniej na grę. Założę się, że to działa dużo bardziej zachęcająco, niż pobudka u kogoś obcego w łóżku, w spawnie który jest beznadziejny (według dotychczasowych kanonów) pozamykane skrzynki i wątpliwej jakości informacje na tabliczkach.
Moja propozycja wiąże się z moimi osobistymi doświadczeniami z kilkoma osobami, którym starałem się pomóc. Nie mam w tym, żadnego osobistego interesu. Jak chce gdzieś dojechać to daję radę. Byłoby łatwiej pilotować ich w jakieś miejsce gdzie mogliby sami sobie pomóc.


Odpowiedz
#15
Dodam tylko, że dzięki możliwości barwienia już postawionych bloków barwnikami, wprowadzenie oznaczeń na autostradach np. co 15-20 kratek zajmie góra kilkanaście minut na jedną drogę. A wystarczą oznaczenia po jednej stronie, nie trzeba ich robić po obu stronach drogi.

Jeśli @Libter zgodzi się na oznakowanie autostrad, mogę zapewnić barwnik oraz rozmieścić oznaczenia.


[Obrazek: Hx9AzWJ.png]
Odpowiedz
  




Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości